K-style
(korean style)

Jeden z najpopularniejszych i znanych wśród wszystkich graczy styl. Zapoczątkowany i wymyślony w Korei (dlaczego? Dlatego, że Koreańczycy jako pierwsi mieli dostęp do GunZa i mogli je sobie rozpracować od podszewki). Opiera się on o pewne kombinacje przycisków, które połączone ze sobą razem dają serię nowych ruchów/ciosów.

Styl ten pozwala na szybkie i niekonwencjonalne przemieszczanie się po mapie (np. nie biegnąc po ziemi a odbijając się od budynków) oraz bardzo wysoką obronę, uniki i atak. Ponieważ k-styler jest prawie cały czas w ruchu zmieniając, co ułamek sekundy swoje połączenie jest praktycznie nieuchwytny dla graczy, którzy preferują statyczny atak (stoi w miejscu i strzela).


Uzbrojenie:


Najczęściej jest to połączenie: Katana/Kodachi + Shotgun/Rocket Launcher (różne kombinacje). Jako drugą broń palną k-stylerzy używają broni automatycznej bądź maszynowej, choć weterani uważają, ią jest ona przeąytkiem przy tym stylu.


Wymagane umiejętności:


Jak to napisał już ktoś w temacie na forum ten styl wymaga wręcz małpiej zręczności, dlatego jeżeli ktoś lubił zagrywać się w gry zręcznościowe bądź mordobicia gdzie trzeba było naciskać kombinacje wielu przycisków prawie przez cały czas by nie zostać zmasakrowanym przez przeciwnika to w tym stylu w 100% się spełni. Dodatkowo Ważną umiejętnością jest perfekcyjne celowanie (przy takich trikach jak slashshot gdzie strzelasz tylko 1 raz, a nie serią nie możesz sobie pozwolić na nie trafienie).


Techniki:


- wall slash
- wall canceling
- light step
- butterfly
- slashshot
- half step

(nie będę się rozpisywał co do tych technik, bo o k-stylu można znaleźć informacje wszędzie. Zainteresowanych odsyłam tutaj: Vademecum mieszkańca Astry )


E-style
(europe style)

Styl, choć znany, mało rozpoznawalny (do dziś można się spotkać z pytaniem "co to jest?" gdy powiesz, że grasz używając tego stylu). Został zapoczątkowany również w Korei, choć Europejczycy nazwali go swoim stylem (pewnie po to, by mieć swój własny). Tak naprawdę każdy gracz, który zaczyna zabawę w świecie GunZ staje się z miejsca e-stylerem. Dlaczego? Ponieważ e-style w odróżnieniu od k-style'u opiera się głównie na broni palnej, broń biała jest tylko dodatkiem (do szybszego poruszania się - do walki w ostateczności. Czytaj: gdy cała amunicja się skończy).

Jeżeli styl 'K' nazwiemy stylem honorowym (gdzie zagrania typu talk-kill czy maniakalne sprayowanie po wszystkim są potępiane) to styl 'E' to styl totalnych chamów! Tak! CHAMÓW!!! Bo w tym stylu nie liczy się to czy grasz fair - w tym stylu chodzi o jak najwięcej fragów, czyli wygraną (kosztem wszystkiego. Nie będę ukrywał - sam używam tego stylu ^^).

Pozwala on graczowi odnaleźć się nawet w środku totalnej masakry, w której mimo iż zginie, sam złapie pare fragów. Styl europejski to styl, w którym walka pomiędzy graczami jest szybka (nie to, co w koreańskim - skoki, skoki i jeszcze raz skoki) i kończy się błyskawiczną śmiercią atakowanego, bądź atakującego.


Uzbrojenie:


Tutaj kombinacji jest wiele. Ogólnie jednak chodzi o to, by używać dwóch kompletów broni palnej (czy będzie to zestaw: smg/smg, rewolwery/pistolety, shotgun/wyrzutnia rakiet, karabin maszynowy/pistolety, pistolety/smg to tylko zależy od gracza, jego umiejętności i upodobań). Miecze/katany/noże to pomoc, a nie broń w tym stylu i można ją mieć tylko po to, by walczyć czymś jak już "pestek" w magazynkach zabraknie bądź by szybko przemieszczać się po mapie w celu dotarcia do "strzelaniny"). Ważne jest by Twój strój dodawał Ci jak najwięcej AP (koszula hawajska czy inne bluzeczki są dobre dla tych skaczących k-stylerów - Ty będziesz wchodził w centrum "rozrywki").


Wymagane umiejętności:


E-stylerzy muszą umieć odnaleźć się w każdej sytuacji (nawet jeżeli jest ona bez wyjścia), by za wszelką cenę zdobyć jakiegoś fraga. Umiejętność oceny sytuacji i możliwości swej broni jest bardzo wskazana (spawnujesz się na środku korytarza gdzie po jednej jak i drugiej stronie stoi 3 kolesi i "wymienia się" porcjami ołowiu, a Ty zaraz to wszystko na siebie zbierzesz - co byś zrobił? Dobry e-styler by wiedział).

Kolejnym ważnym czynnikiem jest perfekcyjne celowanie (to chyba w każdym stylu jest bardzo ważne). Choć każdy gracz, który zaczyna grać w GunZa staje się z miejsca E-stylerem to nie każdy będzie mistrzem tego stylu (to, że potrafi wystrzelać z miejsca cały magazynek zabijając wszystkie słupy, samochody, chmury i cegły w budynku nie robi z niego nawet dobrego e-stylera). Gracz musi potrafić trzymać celownik na przeciwniku cały czas, nawet jak oboje robią uniki i skaczą we wszystkie możliwe strony.

Ogólnie ten styl jest dla osób, które w grach FPP wypadały bardzo dobrze (celownik to celownik).


Techniki:


I tutaj pojawia się problem. Ponieważ styl koreański odkrył już wszystkie możliwe (chyba) kombinacje, które dają efekty w walce (a te glitche, które odkryto, a nie znalazły one swego zastosowania przy walce należą do g-style'u) to e-styl nie wnosi nic nowego. No może poza 2 technikami (a raczej wskazówkami), ale daje natomiast dość obszerne taktyki, bądź też same wytyczne jak się zachować podczas walki.

Mniejszy rozrzut - gdy gracz ma 2 komplety broni automatycznej/maszynowej to po serii kilku (5) pocisków powinien zmienić na następną broń i powtarzać tę czynność (dzięki temu rozrzut jest mniejszy).

Nie dać się zaskoczyć - czyli prościej mówiąc: stojąc przy końcu ściany/filaru/skrzynek wykręcać kamerę tak, by widzieć co się dzieje za osłoną i w porę zareagować lub zaskoczyć przeciwnika. Warto stosować metodę tumblingu na boki (2 razy ten sam kursor - jak przy dashu) dzięki temu przeciwnik ma problem z trafieniem Ciebie, a Ty, jeśli dobrze celujesz, to cały czas masz go "na muszce" (tumbilng do przodu jest mniej wskazany gdyż po wykonaniu go pod sam koniec postać robi fikołek i zamiast strzelać prosto w przeciwnika ładuje po ścianach).

Taktyki i wytyczne mówię wprost: jeżeli jest szansa na fraga to go zdobądź. Masz złamać jakąś regułę i zostać okrzyknięty noobem? Zrób to! Grasz dla zwycięstwa, a nie dlatego, by gracze prawili Ci komplementy "a grasz z honorem i bla bla bla".

Jeżeli ktoś pisze - zabij! (To nie lobby. Jak chce wam napisać, że mama mu kazała pokój posprzątać to niech to zrobi właśnie tam. Tu się walczy!) Pamiętaj - Ty go olejesz, On przestanie pisać i Ci cały magazynek w plecy wpakuje.

Masz nóż? No to powal nim kogoś i dobij z serii - jak jest cienki i nie zdąży zareagować to znaczy, że sam jest noobem.

Masz miecz? No to nim podbijaj i gdy jest w powietrzu podziuraw go serią (jego pech - jaką masz pewność, że On by tego nie zrobił z Tobą?). Jak szarżujesz na niego możesz zrobić "żółwia" (trzymasz blok i biegniesz do niego).

Widzisz grupę strzelających się graczy w jednym miejscu? Rzuć im niespodziankę w postaci granatu, bądź "rakietę-niespodziankę" albo sam na nich szarżuj sprayując po całym towarzystwie (dzięki temu szybciej ustalisz wynik ich pojedynku). Jak zacząłeś strzelać się z jednym graczem to bądź konsekwentny i młóć go do oporu (inni mogą zabrać Ci fraga). Pamiętaj (tak jak pisał Jerry): po to jest ta broń w tej grze by gracze mogli z niej korzystać.

Masz pełne życie/pancerz/amunicję? Nawet jeśli odpowiedź jest twierdząca to zbierz je - po co Twój frag ma o te kilka sekund dłużej się na nogach utrzymać.

K-styler Cię otoczył i nie możesz go trafić? Sprayuj po nim - innej możliwości nie ma (i pamiętaj - jeżeli stracisz go z oczu to już może być po Tobie - trzymaj takich na dystans i unikaj małych przestrzeni).


J/D-style
(japan/dagger style)

Kolejny styl, który swój początek miał w Korei, ale jakimś dziwnym trafem nazwano go stylem japońskim. Tak naprawdę wywodzi się on ze stylu koreańskiego z tą różnicą, że jest on używany przez świeżych graczy i ludzi postrzeganych za noobów, gdyż głównym celem stylu tego jest unikanie walki masowej, a jedynie kampowanie, kser'owanie i maniakalne używanie noża do przewalania na ziemię. Jego opanowanie może przynieść bardzo dobry efekt w rozgrywkach.

Gracze używający tej techniki najczęściej biegają przy ścianach, kryją się w małych pomieszczeniach i nie biorą udziału w masowej walce (zresztą świeży d-stylerzy zaczynają panikować, gdy zostaną wciągnięci lub znajdą się w centrum sieki i stają się łatwym fragiem). Najlepszym przeciwnikiem dla kogoś takiego jest gracz, który ma mało hp i leży na ziemi, bądź stoi nieruchomo.

Styl ten pozwala graczowi na prowadzenie walki tylko z jednym przeciwnikiem naraz i zakończenia rozgrywki z małą ilością "zgonów".


Uzbrojenie:


Sztylet (zresztą sama nazwa stylu wskazuje) to podstawa, do tego broń automatyczna/maszynowa bądź taka, która zadaje dużo obraźen (wyrzutnie czy shotguny). Warto również zaopatrzyć się w granaty dymne i oślepiająco-ogłuszające (początkowo korzystanie z nich może sprawiać problem, jednak później będzie to główny atut J/D-stylera- do ucieczek bądź technik prawdziwego zabójcy).


Wymagane umiejętności:


Ten styl wymaga od gracza totalnego minimum: umiejętności rozkładania na ziemię nożem, uciekania, no i strzelania tak, by trafiać. Dobrze jest jeszcze mieć mniej więcej opanowaną mapę, by wiedzieć gdzie uciec, schować się, bądź przykampować przez chwilę.


Techniki:


Ponieważ J/D-style wykorzystuje broń białą jako broń główną to większość technik to po prostuzapożyczenia ze stylu koreańskiego. Jednak to, co w stylu 'K' jest podstawą tutaj jest techniką zaawansowaną.

Stunning - czyli prawy przycisk myszy przy przeciwniku

Hanging - prawy przycisk myszy podczas skoku (wbijanie sztyletu w ścianę). Używane do wspinaczek i przed spadaniem

Roundabout - biegasz wokoło przeciwnika i go tniesz nożem (gdy przyprzesz do ściany to wystarczy biegać od lewej do prawej by unikać strzałów)

Mass stunning - prawy przycisk myszy w stronę dużej ilości przeciwników koło siebie

Finish off - czyli dobijanie leżącego z broni palnej

Wall slash - (jak przy k-stylu tylko szybciej)

Wall canceling - j/w


G-style
(Glitch style)

Styl ten jest odkrywany na bieżąco przez różnych graczy z różnych krajów (część odkryli Koreańczycy, część Europejczycy, część Amerykanie). Niestety G-style nie jest stylem przeznaczonym do walki (glitche, które były w jakiś sposób użyteczne są częścią k-style'u), jest to styl szpanerski. Można się popisać jego znajomością przed innymi by pokazać, że oprócz walki potrafi się robić inne fajne rzeczy.

Styl 'G' służy do szpanu. Dlaczego się go warto uczyć? Po to między innymi, że to fajnie wygląda :D A tak poważnie to dzięki wyuczeniu się robienia kombinacji przyciskowych w tym stylu można szybciej się przeszkolić do korzystania ze stylu koreańskiego.


Uzbrojenie:


Katana albo kodachi (zauważyłem, że większość glitchów została odkryta, gdy gracze dzierżyli w rękach broń białą). Reszta sprzętu jest dowolna.


Wymagane umiejętności:


Cierpliwość i zręczność (naciskanie szybko przycisków i wyczucie odpowiedniego momentu).


Techniki:


Niestety nie znam wszystkich. Napiszę tylko o tych, które widziałem, bądź sam potrafię robić:

Slide - atak mieczem, odczekujemy chwilę by pod sam koniec animacji ciosu nacisnąć blok, następnie ruszamy kursorami. Nasza postać zamiast biegać powinna się ślizgać. Trwa to maksymalnie 5 sekund.

Power slide - jeżeli wyjdzie nam zwykły slide to naciskamy 2 razy kursor w odpowiednią stronę (tak jak do dashu) i postać nam robi slidea dwa razy szybciej.

Slide canceling - gdy podczas ślizgania naciśniemy blok postać przestanie się ślizgać.


Macro tricks
(triki wykorzystujące slide i makra):



Disco - gdy wyjdzie nam ślizg naciskamy przycisk odpowiedzialny za taniec bądź wpisujemy w polu tekstowym: /dance

Sayonara - po udanym ślizgu naciskamy przycisk odpowiedzialny za machanie ręką, bądź wpisujemy w polu tekstowym: /bye (ciekawy efekt jest gry robimy ślizg w tył, gdy za nami jest przepaść, a my machamy na "do widzenia" poczym blok i wall slash albo hanging)

Elevator - trik dosyć trudny, jednak bardzo efektowny. Można się go nauczyć w podziemiach. Stajemy na schodach pomiędzy filarami i wysuwamy się na krawędzi schodów (tak, że postać dalej stoi, ale pod nogami ma przepaść) teraz robimy serię ciosów i bloków na zmianę, aż program nie zacznie animacji spadania. Wtedy możemy zrobić dasha wzdłuż krawędzi schodów, a nasza postać będzie się jakby "teleportowała" z jednego punktu do drugiego.

Shoot from grave - do tego tricku wystarczy nam broń palna. Gdy zginiemy w jakimś deathmatchu to w momencie, gdy się spawnujemy naciskamy strzał i wtedy z miejsca gdzie zginęliśmy zostanie wystrzelony pocisk w to miejsce gdzie mamy teraz celownik.

To są wszystkie style, z którymi miałem przyjemność się spotkać i zapoznać. Jeżeli są pewne przekłamania - dajcie znać.

oranz